Outfits,  Vardag

En dag på slottet

Hej fina ni!

I Lördags var det äntligen dags för min morbrors 60-års kalas på Brohof slott & wow vilken dag det blev! Morbror & hans tjej M hade fixat allt så otroligt bra med en helt fantastisk plats, god mat & roliga lekar. Vi hade också sådan tur med vädret! Prognosen visade på regn men dagen bjöd på 20+ & strålande sol.

Morgonen & Taxikaos

Jag vaknade vid 10.30 tiden för att äta lite hotellfrukost & sedan gick jag över till mammas hotellrum så att vi kunde fixa oss ihop. Så mycket roligare! Vid halv 3 började vi bege oss till pendeltåget som skulle ta oss till Bro där en taxi skulle ha väntat och kört ut oss till slottet.

Tyvärr missförstod taxins kundtjänst oss & när vi väl var framme i Bro fanns taxibilen i Enköpings resecentrum. Skulle vi ha den till Bro & bli körda till slottet skulle det kostat oss 1400kr för en sträcka på 4km. På stationen var det helt tomt men tillslut rullade en taxi in som vi stoppade men han väntade tyvärr på en kund, han ringde iallafall sin kollega som gick med på att hämta oss. Hade varit sådant kaos i stan att taxin missat alla körningar & han bestämde sig då för att åka hem & det var verkligen rena turen för utan honom vet jag inte hur vi skulle ta oss ut till slottet.

Det var fler gäster som hade problem med dom fullbokade taxibilarna & även ett par som fick gå ut hela vägen.

Påväg till Bro

Framme på slottet

Vägen ut till slottet var så vacker! Öppna landskap med en massa grönska. Vi blev avsläppta utanför grinden på Brohof slott & häpnade verkligen över hur fantastiskt vacker plats vi var på. En stor vacker byggnad med omgivning hämtat från en dröm. Vattnet låg spegelblankt och ramade in landskapet.

Brohof slott var förr i tiden en kungsgård och har rötter tillbaka till medeltiden. Idag är det en väldigt fin & exklusiv golfklubb med Sveriges dyraste golfbana.

Gästerna satt på den stora terassen på baksidan & det blev första destinationen. Hälsade & grattade morbror samt hälsade på släkt jag inte sett på länge. Blev sedan tilldelad ett glas Champagne och sedan stod vi ute på terassen i solen och bara njöt av solen & gott sällskap.

Till bords

Sedan blev det prisutdelning. Många gäster hade varit där redan sedan klockan 7 då min morbror anordnat en golftävling på Brohofs fantastiska golfbanor. Han älskar nämligen golf & är en duktig spelare.

Efter en stund var det dags för förrätt, toast Skagen som smakade så gott. Därefter middag som blev hamburgare med klyftpotatis & pommes, cheese sås och bea. Vi blev tilldelade sittplatser där det skrivits några rader om varje person. Bordskamraterna skulle efter middagen bli ett lag, jag hamnade i lag orange med min man, mammas kusin, morbrors tjejs kusin & gamla grannar (rolig fakta är att min mamma & morbrors tjej varit vänner sedan 7 års ålder, min morbror och hon blev tillsammans i 20 års åldern när mamma & hon varit bästavänner i många år)

Ingången
Vacker tavla
Presentbord
Övervåningen

Lekar

Efter middagen var det dags för lekar. Vi skulle hålla i varsitt rör, springa och försöka få kulan att hålla sig uppe i våra rör. Denna tävlingen vann vi.

Nästa tävling var ett typ av memory med en rep bana där man skulle gå en bana genom att gå i en ruta åt gången, när man bytte ruta fick man veta om det var rätt (man fick fortsätta) eller fel (nästa lag fick skicka fram nästa till att försöka) Var svårt men vi hade jättekul! Jag känner ofta att i mer fina kalas att det lätt kan bli stelt & att man måste anpassa sig mycket för att bete sig ”fint” men det var så skönt att alla verkligen bara var som dom var, varma och fina människor.

Jag & mannen
Jag & mamma

Därefter gick vi tillbaka upp till salen igen för dessert, en såå god marängsviss med färska jordgubbar. Under tiden vi satt uppe i salen var det flertalet fina & roliga tal. Efter desserten blev det mingel med öppen bar, jag dricker dock inte alkohol vanligtvis men tog mig iallafall ett glas vin & en cider. Det bjöds även på Pucko & korv med bröd.

Sedan satt vi ute på terassen under den klara himlen och bara hade det trevligt. Vid 00.30 tiden började taxi bilarna rulla in. Morbror hade egentligen fixat med bussar men dom ville inte köra i stan pga kaoset så det fick tänkas om & bli taxi istället. Vi sa hejdå till alla, tackade för en så fin dag & hoppade sedan in för att åka tillbaka till hotellet.

Tacksam

Väl på hotellet igen var vi supertrötta och bestämde oss för att avsluta dagen, tror det var strax innan 2 tiden. Var svårt att somna då jag hade mycket ont i ben & knä men efter en varm dusch somnade jag tillsist.

Summan av kardemumman. Vi hade en helt fantastisk dag! Jag har inte varit iväg på väldigt länge & aldrig på ett så här fint kalas. Var så otroligt kul att få se släkt man inte sett på länge. Är så tacksam & glad över hur fina människor jag har i släkten. Kunde inte haft det bättre! Känns som jag samlat en massa ny energi.

Min morbror håller på att skriva en bok nu, ska bli så intressant och kul att se resultatet! Jag kan uppdatera er här om det.